Lepiej wymienić czy naprawić bramę garażową?
Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób: to zależy. Z reguły taniej naprawić bramę niż kupić nową, jednak takie rozwiązanie nie zawsze jest możliwe ani najlepsze dla użytkownika. Kiedy można wezwać serwis bram garażowych, a kiedy lepiej udać się od razu do salonu sprzedaży?
Wiek bramy ma znaczenie
W przypadku kilkuletnich bram zazwyczaj lepszym rozwiązaniem jest naprawa. Skrzydło powinno być jeszcze w dobrym stanie wizualnym, bez rzucających się w oczy przebarwień, wgnieceń czy uszkodzeń powłoki. Kilkuletnia brama nie odbiega znacząco od najnowszych modeli bram tego samego typu (pod względem estetycznym i funkcjonalnym), więc wymiana na nową nie przyniosłaby dużo większych korzyści. Oczywiście wszystko zależy od wytrzymałości bramy. Przykładowo przy wytrzymałości wynoszącej 20 000 cykli brama segmentowa z napędem może posłużyć 13-14 lat bez poważnych awarii.
Zupełnie inaczej rzecz ma się z bramą, która została zamontowana 15 lat temu lub wcześniej. W tym przypadku serwis bram garażowych może być nieopłacalny ze względu na znaczne zużycie elementów mechanicznych czy automatyki. Może również pojawić się problem z dostępem do części zamiennych, a stan wizualny bramy może pozostawiać wiele do życzenia.
Ostatni aspekt ma szczególne znaczenie w przypadku garażu wbudowanego w bryłę budynku. Brama to duży element i wszelkie defekty (wyblakły kolor, uszkodzone poszycie) rzutują na cały wygląd domu. Poza tym piętnasto- czy dwudziestoletnia brama może nie spełniać współczesnych standardów pod względem bezpieczeństwa, energooszczędności i wygody użytkowania.
Do jakich usterek wezwać serwis bram garażowych?
Kwestia tego, czy lepiej wymienić bramę czy kupić nową, zależy również od rozmiaru uszkodzeń. Jeżeli brama jest w dobrym stanie wizualnym, ale pojawiły się problemy z działaniem mechanizmu lub automatycznego napędu, wówczas najlepiej wezwać serwis. Fachowiec ustali przyczynę usterki i wyceni usługę, więc będzie można ocenić, czy naprawa jest opłacalna. Przed wezwaniem serwisu należy sprawdzić, czy usterka bramy nie wynika z bardziej prozaicznych przyczyn, np. awarii instalacji elektrycznej, zabrudzenia fotokomórki czy wyczerpanych baterii w pilocie. Niektórych napraw lub czynności renowacyjnych (np. malowania bramy) można podjąć się na własną rękę, chyba że brama objęta jest gwarancją.
Najczęstsze usterki bram garażowych, którymi zajmuje się serwis:
- rozregulowanie lub uszkodzenie wyłącznika krańcowego (skrzydło nie domyka się lub nie otwiera do końca),
- awaria silnika napędu automatycznego (np. zakłócone działanie bramy, charakterystyczne „buczenie” napędu, zwiększone zużycie prądu),
- uszkodzenie przewodu zasilającego (np. problemy z płynnym przesuwaniem się bramy, brak możliwości uruchomienia bramy).
Niestety na serwis bram garażowych może być już za późno w przypadku znacznego uszkodzenia skrzydła. Jeżeli doszło do kolizji samochodowej, aktu wandalizmu lub pożaru, brama nadaje się tylko do wymiany. Nad nową bramą warto zastanowić się również przy częściowym uszkodzeniu. W przypadku bram segmentowych wymiana jednego czy dwóch paneli może być nieopłacalna, a efekt może być daleki od oczekiwań. Nowe panele mogą odróżniać się od pozostałych, co będzie rzutowało na wygląd całego budynku.
Wymienić czy naprawić bramę garażową? To zależy od potrzeb
Brama garażowa nie otwiera się lub zatrzymuje w złym miejscu, ale do tej pory nie budziła zastrzeżeń co do estetyki, bezpieczeństwa i wygody użytkowania? W tej sytuacji warto wezwać serwis bram garażowych i spróbować ją naprawić – to zdecydowanie tańsze, szybsze i mniej kłopotliwe rozwiązanie. Jednak mimo to czasami lepiej zainwestować w nową bramę.
Wymiana bramy to dobre rozwiązanie w przypadku:
- termomodernizacji budynku (nowe modele bram są lepiej ocieplone i mają niższy współczynnik przenikania ciepła),
- remontu elewacji (obecnie bramy są dostępne w wielu wzorach i kolorach, istnieje również możliwość personalizacji produktu),
- przekształcenia garażu w pomieszczenie służące do pracy lub mieszkania (wskazana jest brama o lepszej izolacji termicznej i akustycznej),
- potrzeby zapewnienia większego bezpieczeństwa (nowoczesne bramy garażowe mogą być wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia, które zmniejszają ryzyko wypadku lub włamania),
- większych potrzeb związanych z wygodą użytkowania (np. chęć połączenia bramy z inteligentnym systemem sterowania domem).
Oszacowanie kosztów to podstawa
Naprawić bramę czy szukać nowej? Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie, trzeba oszacować kosztu obu rozwiązań, co nie jest takie łatwe w przypadku dużego uszkodzenia (ale możliwego do naprawy). Warto mieć na uwadze, że założenie nowej bramy w starszych budynkach nie jest takie proste. Czasami trzeba zastosować rozwiązania renowacyjne, przerobić otwór lub kupić bramę na wymiar – każda z tych opcji zwiększa koszt inwestycji.
Dlatego najpierw warto wezwać serwis bram garażowych i poprosić o oszacowanie kosztów naprawy. W międzyczasie można odwiedzić salon sprzedaży bram garażowych TEXO, by zapytać o dostępne rozwiązania i poznać orientacyjne ceny wybranych modeli. Lokalizacje salonów można znaleźć TUTAJ.