Czym jest ciepły montaż bramy garażowej?

Osoby budujące dom coraz częściej inwestują w ciepły montaż okien i drzwi, jednak nie wiedzą, że takie rozwiązanie jest dostępne również dla bram garażowych. Tymczasem można w ten uniknąć znacznych strat ciepła, co jest ważne szczególnie w przypadku ogrzewanego garażu wbudowanego w bryłę domu. Na czym polega ciepły montaż bramy garażowej i kiedy warto go zastosować?

Czym ciepły montaż bramy różni się od tradycyjnego?

Przy tradycyjnym sposobie montażu prowadnice bramy są przytwierdzane bezpośrednio do ściany. Natomiast ciepły montaż polega na zdystansowaniu prowadnic od muru za pomocą specjalnych przekładek. Można zastosować w tym celu styropian EPS, który służy do wykonywania izolacji termicznej w miejscach narażonych na duże obciążenia mechaniczne. W przekładce jest miejsce na uszczelkę, co pozwala na dodatkowe uszczelnienie bramy. W efekcie ciepły montaż zmniejsza mostki termiczne odpowiedzialne za straty ciepła i tym samym pozwala ograniczyć zużycie energii potrzebnej do ogrzania pomieszczenia.

Kiedy warto zastosować ciepły montaż bramy garażowej?

Ciepły montaż bramy garażowej jest wskazany, gdy garaż jest słabo odizolowany (przez nieszczelne drzwi) od reszty domu i znajduje się blisko części mieszkalnej. O lepsze parametry cieplne bramy garażowej warto zadbać również wtedy, gdy garaż będzie ogrzewany – mniejsze straty ciepła pozwolą zmniejszyć rachunki za energię. Zlikwidowanie mostków termicznych przydaje się również w sytuacji, gdy garaż służy nie tylko do parkowania samochodu, ale również do przechowywania cennego sprzętu i innych celów (takich jak np. praca, majsterkowanie czy treningi). Warto również wziąć pod uwagę, że ciepła brama może przydać się w przyszłości, gdy domownicy zechcą wykorzystać garaż do celów mieszkalnych lub na potrzeby działalności gospodarczej.

Ciepły montaż bramy garażowej – jakie są koszty?

Za ciepły montaż bramy garażowej trzeba zapłacić więcej niż za standardową usługę, ponieważ zajmuje więcej czasu i wymaga zastosowania dodatkowych materiałów (przekładek, uszczelek, kleju). Wprawdzie bramę można zamontować samodzielnie, jednak można w ten sposób popełnić błędy wykonawcze (co może skutkować nieprawidłowym działaniem lub uszkodzeniem bramy) i stracić prawa do gwarancji. Warto również pamiętać, że na zakup i montaż bramy garażowej programu przysługuje dotacja z programu „Czyste Powietrze” (ważna informacja dla osób, które planują kompleksową termoizolację budynku). Ponadto w wielu przypadkach przy zakupie bramy garażowej wraz z usługą montażu można zapłacić niższą stawkę podatku VAT (8% zamiast 23%).

Ciepła brama garażowa – o czym warto pamiętać?

Ciepły montaż pomaga ograniczyć występowanie mostków termicznych, ale dla energooszczędności równie ważny jest wybór właściwej stolarki. Zgodnie z Warunkami Technicznymi obowiązującymi od 31 grudnia 2020 roku współczynnik przenikania ciepła w bramach garażowych nie powinien przekraczać 1,3 W/(m2K). Im niższa wartość tego wskaźnika, tym niższe straty ciepła i w efekcie niższe wydatki na ogrzewanie. Należy jednak zwrócić uwagę, że współczynnik przenikania ciepła powinien odnosić się do całej bramy, a nie tylko jednego segmentu czy całego skrzydła.

Nowe modele bram garażowych wpisują się we współczesne standardy energooszczędności, co jest zasługą m.in. grubego i ocieplonego skrzydła (producenci stosują wypełnienie z pianki poliuretanowej lub styropianu). Bramy segmentowe są również wyposażone w uszczelnienia, które zwiększają termoizolacyjność skrzydła na całym obwodzie oraz w przestrzeniach pomiędzy panelami. Żeby ograniczyć straty ciepła przez garaż, warto również zainwestować w automatyczny napęd, który pozwala na szybkie zamknięcie skrzydła bez wychodzenia z samochodu.

Ciepły próg pod bramą garażową

Osoby, którym zależy na maksymalnym komforcie cieplnym (i maksymalnych oszczędnościach), mogą również pomyśleć o wykonaniu ciepłego progu pod bramą garażową. Takie rozwiązanie można zaplanować przed wykonaniem wylewki w garażu i przed montażem bramy. Polega ono na zamontowaniu specjalnej listwy składającej się z profili (aluminiowych lub z tworzywa sztucznego), uszczelki oraz wypełnienia z pianki poliuretanowej. Ciepły próg sprawia, że brama lepiej przylega do podłoża, co zapewnia dodatkową ochronę przed przenikaniem chłodu, wilgoci i zanieczyszczeń do wnętrza garażu.